Saturday 19 November 2011

Pilihan Yang Terbaik



Cerita ini telah banyak kali disiarkan dan di ulang dari mulut ke mulut dan dari satu blog ke blog yang lain. Tapi saya tak pernah bosan mendengar dan membacanya.
Jalan ceritanya telah saya ubah sedikit.. supaya lebih mendekati pada apa yang saya bayangkan.
*******
Seorang lelaki bertanya Bagaimana hendak tentukan yang orang yang kita cintai itu adalah yang terbaik untuk kita?

Jawab temannya:
Hmm.. susah nak diterangkan. Baiklah, sekarang, awak ikut arahan saya.
Awak keluar ke taman bunga ros di hujung sana. Awak kena berjalan tegak dan lihat hanya bunga ros di depan awak. Saya nak awak pilih sekuntum bunga ros yang awak rasakan paling cantik sekali pada pandangan awak.
Mudah? Tak juga. Ada satu peraturan yang awak tak boleh langgar: Awak hanya boleh ambil bunga ros yang didepan awak saja. Sekali awak dah mula melangkah, awak tak boleh menoleh ke belakang atau berpusing untuk memilih bunga ros yang awak dah lepasi.

Lelaki yang bertanya itu setuju dan mula melangkah ke depan.
Setengah jam kemudian dia kembali ke tempat dimana temannya berdiri tapi..tanpa walau sekuntum bunga ros pun ditangannya.

Temannya tersenyum lantas bertanya dimanakah bunga ros yang diminta.

Lelaki itu berkata yang pabila dia masuk ke taman bunga ros itu, dia lihat banyak bunga ros yang cantik. Namun dia ingin memilih satu yang paling cantik seperti yang disuruh oleh temannya. Dia berjalan sambil memerhati setiap bunga ros dan tidak memandang ke belakang. Perlahan lahan dia berjalan hinggalah ke hujung taman. Namun dia tak dapat memilih satupun.

Mungkin ada di antara bunga ros yang dia telah lalui ada yang dia rasa kan yang tercantik. Tapi dia tetap ingin berjalan ke hadapan untuk melihat bunga bunga ros lain. Siapa tahu di hadapan nanti ada bunga ros yang tercantik di situ. Dan walaupun dia tahu yang ianya hanya kemungkinan, dia tetap mahu melihat yang lain. Lalu di tinggalkan bunga bunga yang telah dilihatnya. Akhirnya, tiada satu pun bunga ros yang dipetik.

Jawab temannya:
Awak tahu, itulah jawapan pada soalan awak.
Adakalanya, dalam hidup kita, kita dah jumpa orang yang kita sayangi. Tapi kita masih tak yakin, sebab kita tak yakin apakah pilihan kita tu adalah yang terbaik. Sepatutnya kita berikan perhatian pada dia dan kita hargai dan sayangi dia sepenuhnya.

Bila kita telah membuat keputusan, jangan menoleh ke belakang lagi. Lupakan dan jangan bandingkan dia dengan mereka yang pernah hadir dalam hidup kita. Dia adalah dirinya dan dia lah yang berada dengan kita pada waktu ini.

Anggaplah orang yang kita sayangi itu adalah yang terbaik dan yang paling cantik buat kita, walaupun memang di luar sana ada yang lebih sempurna dari dia. Yang di luar itu mungkin lebih sempurna tapi ianya tidak semestinya sesuai untuk kita. Apa yang dilihat dari jauh dengan mata kasar belum tentu dapat mencintai diri kita seperti dia lakukan.

No comments:

Post a Comment