Wednesday 30 November 2011

Hero


Aku memejamkan mata rapat rapat. Pemandangan terakhir ku ialah tangan si pemabuk dihayun ke muka ku dengan kelajuan 80km/jam. 1, 2, 3, 4..

Aik kenapa tamparan nya belum tiba. Aku membuka mataku perlahan lahan. Seorang pegawai polis sedang memegang bahu si pemabuk tadi. Patutlah..tamparan yang aku bayangkan tadi tak jadi hinggap ke pipi. Fuh.. lega...selamat aku kali ini.

'Dia tu memang menakutkan.. ' suara lembut disebelahku berkata. Aku berpaling.
Emm.. aa..tergagap aku mencari jawapan. Si jelita sedang bercakap dengan ku. Aku berasa selah olah telah mati dan dimasukkan ke syurga! 'iye..iye,..dia tu memang teruk. Maksud saya..dia tu menyusahkan..maksud saya.. Nasib baik dia tak pukul awak tadi' aku bercakap sedikit gagap.

LRT berhenti di stesen berikutnya, dan kami diminta memberi keterangan masing masing tentang peristiwa yang berlaku sebentar tadi. Kakak kakak dan makcik makcik yang sama menaiki LRT dengan ku, datang menghampiri dan memujiku sambil mengatakan mereka berharap ada lebih ramai lagi pemuda yang berani seperti aku.

Mukaku menjadi merah. Aku tak biasa dipuji begini. Aku sebenarnya bukan seorang hero. Lihatlah saja..tanganku masih lagi menggiggil hingga saat ini. Semua tadi hanya kebetulan saja.. reaksi spontan. Automatik aku cuba menahan tangan si pemabuk bila lihat dia akan cederakan gadis pujaanku.
Ah..ada seorang makcik ni pula yang meminta alamatku. Katanya bangga kenal dengan pemuda berani sepertiku. Semakin ramai orang menghampiri. Jantungku berdegup pantas.. ah.. aku malu. 'Maaf, saya benar benar kena pergi...' kataku seraya pantas berlari ke arah tanga untuk keluar.

Opps.. Aku terhenti. Aduh.. aku harus menaiki LRT yang menuju ke selatan bukan ke utara,.. maksudnya aku harus menunggu LRT di situ semula. Ahh... semakin teruk ni. Terpaksalah aku berpusing semula sambil menundukkan muka ku yang semakin merah.. tidak ingin memandang mereka yang sedang senyum dan ketawa melihat telatahku.
'Awak, apa kata kalau saya ajak awak keluar? Saya teringin nak belanja awak sebagai tanda terima kasih kerana menolong saya. Nama saya Laila'..sigadis berbicara lembut ketika aku melintas di hadapan dia. Langkahku terhenti. Hari ni hari paling indah buatku..

Laila..namanya Laila. oh, namanya nyata secantik tuan empunya diri itu...


No comments:

Post a Comment