Friday 18 November 2011

Pantang Larang


Ditegah jangan, di larang juga jangan..
Lantas apa ye?
Biarkan saja Luncai terjun dengan labu labunya..
*********************************
Maaf sebab hari ini terasa ingin mengusik :), bila terbaca artikel seorang teman lama perihal tabiat seorang guru yang satu ketika pernah mengajar kami. (Angin nakal tiba seketika).

Dalam semua masyarakat pasti ada pantang larang yang bukan berasal dari garis tunjuk keagamaan. Pantang larang ini tak tahu siapa yang mulakan tapi disampaikan dan dituru kan dari satu generasi ke generasi berikutnya melalui mulut ke mulut. Tujuannya tak lain tak bukan ialah untuk mendisiplinkan anak anak.

Yang uniknya, adakala pantang larang ini tak diketahui kenapa diadakan (apa tujuannya).. Mungkin: Kalau seorang anak bertanya kepada ibunya kenapa tak boleh duduk atas bantal, kekadang ligat saja si ibu menjawab dengan memberi alasan yang paling cepat terlintas di kepala. (Tak boleh le salahkan si ibu..sebab dia ada banyak kerja nak diselesaikan selain menjawab ratusan soalan dari si anak. Betul tak? :))

Itu sebabnya kebanyakan pantang larang di negara negara Asia Tenggara ni sama bentuknya. Yang berbeza cuma sebab kenapa pantang larang tersebut ada. :)

Contoh yang paling selalu:
1) Jangan berselimut dengan tikar.
Sebab : Nanti kalau mandi di laut, pasti akan digulung ombak
Logik: Tikar tu tempat orang pijak, makan dan buat kerja atasnya. Takut jika di guna sebagai selimut, nanti gatal seluruh badan.

2) Bercakap yang tidak elok ketika dihutan
Sebab : Nanti akan di sampuk kuasa kuasa jahat
Logik : Hmm.. X-files. Tengah fikir lagi.

3) Ambil gambar dalam jumlah yang ganjil
Sebab : Salah seorang orang dalam gambar tu akan meninggal
Logik : Hmm.. tak nampak kat mana logik dia

4) Bangun tidur ketika matahari dah tinggi
Sebab: Nanti rezeki akan lari
Logik: Betul tu. Orang lain dah bukak kedai, ada yang baru nak gosok mata. Rezeki yang patutnya kita punya dah pergi ke orang lain.

5) Jangan duduk depan pintu sewaktu hujan turun
Sebab: Nanti di sambar petir.
Logik: Ni mesti nak takut takutkan. Sebab bila hari hujan, semua orang nak cepat masuk ke dalam rumah. Kalau ada orang duduk kat depan pintu, bukan ke menyusahkan.

Yang paling selalu:
Makan jangan berpindah pindah tempat, nanti asyik bertukar pasangan.
Sebab : Banyak mengotorkan tempat. Penat nak mengemas nantinya

** Ustazah lain pula pantang larang dia.
Kata ustazah: Dalam kelas jangan tukar tukar tempat duduk. Nanti malaikat susah nak bagi rezeki kat kita sebab susah nak jumpa. :)
Alahai.. :)

No comments:

Post a Comment