Saturday 26 November 2011

Kilauan Cahaya



Buat pertama kali, saya melihat dia termenung.
Tubuhnya di sini, namun hati dan fikirannya entah dimana. Apa yang bisa buat hatinya sedih..

Hati saya tiba tiba tersentuh. Hilang niat saya untuk mengusik dia.
Jangan lah bersedih, awak..Andai saya mampu, ingin rasanya menghilangkan apa jua yang sedang mengganggu fikiran awak.

Bila dia sedar yang saya sedang memandangnya, dengan segera dia tersenyum, cuba ketawa seperti biasa. Tapi saya telah kenal dirinya , sangat sangat kenal.

Perlahan saya bertanya..ada sesuatukah yang mengganggu fikiran dia? Seperti selalu, dia cuma tersenyum. Diam, sambil tangannya menyentuh pipi saya.

'Awak tak sudi nak kongsikan dengan saya..?' perlahan saya memagang tangannya. Hati saya berbisik : Awak, ceritalah pada saya.. kerana saya takut jika tidak, saya akan membuat kesimpulan saya sendiri. Apakah kesedihan awak itu berpunca dari saya.. Ceritakanlah pada saya agar hilang rasa takut dan sedih yang mula timbul dalam hati saya ini.

Pelahan lahan dia berkata: 'Maafkanlah saya. Tak ada apa. Saya cuma berfikir sebentar tentang sesuatu. Ianya tak ada kena mengena dengan awak.'

Saya memandang wajahnya. Ingin mencari jawapan di matanya kerana.. saya tidak pandai dalam bab berteka teki. Saya langsung tidak faham.

Tapi dia mengalihkan wajahnya ke tempat lain.

Terpaku sebentar. Perlahan saya menarik tangan,..ingin menjauh sebelum kesedihan yang sama terlihat di wajah saya pula. Saat ini baru saya mengerti..begini rupanya rasa bila orang yang rapat dengan kita tidak mahu berkongsi kesedihannya. Terasa seperti ada jurang yang tercipta dengan ada nya perkara yang dirahsiakan.

Walaupun niat baik sebab tak mahu menyusahkan sesiapa, menyimpan kesedihan sendiri hanya akan membuatkan orang lain terasa hati. Ianya bukan soal menyusahkan..tapi ianya tentang kepercayaan, dan kesediaan untuk berkongsi.

'Setiap orang pasti ada kelemahan dan ada masa masa perasaan mengaburi fikiran. Mungkin awak ingin bersendirian.. Maafkan saya sebab saya bertanya..' Kuatlah wahai hati. Saya juga pernah menjauhkah diri dari dia bila saya ada masalah. Dia juga berhak meletakkan saya ketepi.

'Boleh awak jangan lepaskan pegangan tangan awak..? kata dia perlahan. 'Saya perlukan awak dalam hidup saya. Tapi saya juga perlu awak membuka hati dan pemikiran awak untuk dikongsikan dengan saya. Bukan hanya pada saat gembira, tapi juga pada saat sedih. Saya ingin jadi sebahagian dari hidup awak. Dan ianya amat menyedihkan saya bila awak masih tak percayakan saya, ' sambungnya lagi.

Saya duduk kembali disisi dia. Amat susah untuk saya bercerita. Tapi bukankah dia telah mulakan satu langkah ke hadapan untuk bertemu saya. Kepercayaan. Keikhlasan. Satu demi satu bilah bicara terbuka. Saya mula bercerita padanya.

Satu malam yang panjang..dan satu permulaan bagi 'kami'..

No comments:

Post a Comment