Wednesday 2 November 2011

Soal Jodoh


takkan ada hari tanpa rasa... dan tak ada rasa yang tak boleh dikorbankan
namun..mampukah hati melepaskan cinta yang telah terpahat di kalbu?
*************************
Kata Linda : Awak, saya betul betul tak faham dengan orang lelaki ni. Dia kata dia inginkan seorang wanita yang baik dan bertudung litup sebagai isteri dia. Tapi..awak tengoklah perempuan yang dia bawak ke sana sini tu. Mekap tebal di muka, baju ketat hingga nampak bentuk semua..kain terbelah, sexy habis.

Kata saya: Kenapa marah marah je ni?

Kata Linda: Ye lah. Saya geram bila tengok benda macam ni. Bab bercinta nak yang seksi, menggoda tapi bila sebut bab komitmen, semua nak yang macam ustazah. Ada pulak yang dah dapat isteri yang cantik, mata masih nak melilau. Hati masih teringin nak kacau yang lain.

Kata saya: Tak semua macam tu. Dalam dunia ni ada bermacam macam jenis lelaki. Ada yang ikhlas dan ada yang memang sifat tu dah sebati dengan diri masing masing. Yang penting, pada mereka bila bab zuriat, mereka mahukan yang terbaik. Susah nak cakap.

Kata Linda: Tapi yang lagi pelik..kenapa lelaki lelaki yang baik pula kebanyakkan nya jatuh ke tangan perempuan perempuan yang tak sepatutnya. Bukan ke Ustaz selalu kata, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik? Kenapa Zaid tak nak pandang pandang kat saya? Saya ni baik apa? Ini si Mimi yang seksi tu juga yang dia nak. Perempuan tu tak padan langsung dengan dia.

Kata saya: Oo..ni pasal Zaid le ye (senyum). Inilah yang dinamakan dunia. Awak kena ingat, belum tentu sesuatu yang kita idamkan itu akan pasti jadi milik kita. Kita hanya boleh mencuba, jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Ada yang baik di depan kita, tapi di belakang, tanduk dia jadi panjang 5 jengkal..

Kata Linda: Tapi ..benci le tengok si Mimi tu. Rasa macam nak jerit aje suruh Zaid buka mata dia besar besar. Saya rasa saya lagi baik dari Mimi tu. Awak, kenapa ye lelaki baik macam tu tak mahu kat saya yang baik ni?

Kata saya: (Senyum) Awak rasa ada kemungkinan tak yang awak salah tafsir yang diri awak ni baik. Awak melihat diri awak dari kacamata awak sendiri. Mungkin pada pandangan orang lain, awak taklah sebaik yang mereka inginkan. Atau.. mungkin juga awak salah anggap yang Zaid tu baik dan sepadan dengan awak. Sedangkan dia sebenarnya tak sebaik yang awak sangkakan. Atau.. awak nak teori saya lagi? (sambil ketawa)..

Kata Linda: Ish..dia ni. Orang tengah pening, makin dia tambah lagi kusutkan otak kita. Awak..serius le sikit.

Kata saya: Kalau ada jodoh, tak kemana. (Ketawa) Pergi le cuba buat dia buka mata dia. Kalau duduk saja macam gini, kalau dia tahu tengah mengumpat pasal dia, mesti lagi le dia tak nak. Hilang terus ciri ciri perempuan baik awak.

Kata Linda: (Ketawa sambil baling kusyen) Oo.. pandai le tu nak mengata orang dalam diam diam.
******************

No comments:

Post a Comment