Monday 25 July 2011

Kisah Laila & Majnun 1


Tanyakan dalam tidur dan jaga... masihkah ada kasih dan rindu
biarpun setitis cuma..untuk diriku..
*****

Setiap sesuatu yang berharga, tentu tinggi nilainya.
Kisah cinta agung yang berakhir dengan tragedi.. Kalau masyarakat barat ada kisah Romeo dan Juliet, masyarakat timur tak kalah dengan kisah Laila dan Qais/Majnun.

*****
Laila dan Qais adalah teman sekelas.
Sejak hari pertama bersekolah, kedua duanya sudah saling tertarik terhadap satu sama lain. Seiring dengan waktu yang berlalu, perasaan suka yang ada semakin lama semakin membesar menjadi api cinta yang tak mungkin lagi dipadam.

Ketika guru mengajar, mereka saling berbalas pandangan. Ketika disuruh menyalin pelajaran di buku , mereka menulis nama orang yang dipuja di atas kertas. Bagi Laila dan Qais, tidak perlu ada kawan yang lain. Dunia hanya ada dan untuk mereka berdua.

Lama kelamaan, orang-orang sekeliling mula perasan tentang cinta mereka dan kata umpatan mula kedengaran hinga ke telinga ibubapa Laila. Untuk mengelak dari malu dan untuk menutup suara suara sumbang yang semakin galak bercerita, ibubapa Laila memberhentikan dia dari sekolah. Tapi siapa yang mampu menjauhkan Qais dari hati Laila..?

Qais juga menjadi sangat gelisah bila Laila tidak lagi kelihatan di sekolah. Dia
tidak mahu meneruskan pengajian, malah menyelusuri jalan dan lorong untuk mencari kekasihnya. Sambil berjalan dia memanggil-manggil nama Laila sambil bersyair untuknya. Orang-orang pun tertawa dan berkata, " Lihatlah Qais , ia sekarang telah menjadi seorang majnun, gila!

Bila ada yang bertanya :"Hai Majnun, mengapa engkau sedih atas perpisahan dari Laila? Dia tidak secantik mana. Aku dapat tunjukkan kepadamu seribu gadis yang lebih cantik dan lebih menarik dari Laila, dan engkau dapat memilih salah satu di antara mereka."

Majnun menjawab "Hanya mata Majnun yang mampu melihat kecantikan Laila. Walau beribu yang lain, Laila tetap yang tercantik padaku. Aku hanya ingin Laila.."

No comments:

Post a Comment