Thursday 14 July 2011

Hati Ini


Ketika hati terasa bimbang dan ada resah datang menjenguk rasa, kita rasa lebih senang merujuk, bertanya buah fikiran orang lain. Adakalanya, kita bertanya pada 2, 3 orang sekali kerana masih tidak pasti dengan jawapan yang ingin di ambil.

Adakalanya, semakin banyak bertanya, bukan nya semakin kurang rasa pening.
Malah, semakin bertambah bingung. Si A cadangkan kita mengikut caranya, dan si B mengatakan caranya mungkin lebih baik. Dan C pula menasihati dengan cara nya yang berbeza pula.

Bila situasi ini berlaku, tenangkan lah fikiran.

Ambil masa dan berbicaralah dengan diri kita sendiri. Dengarkan kata hati kita kerana naluri kita selalunya lebih tahu apa keputusan yang ingin di ambil. Segala pendapat yang diterima, harusnya akan menyokong keputusan yang akan kita buat dan bukan semakin mengaburkannya.

Kata hati akan memimpin langkah membuat keputusan yang selari dengan apa yang kita inginkan. Betul atau salah..itu terpulang pada masing masing.

Mata mungkin boleh tertipu dengan kemilauan kaca, fikiran mampu dipengaruhi rasa benci dan susah untuk percaya pada kebaikan. Tapi hati..bergantung pada berapa bersihnya kita menjaga hati kita..

No comments:

Post a Comment