Thursday 28 July 2011

Kisah Laila & Majnun 2


Ada bisikan menyapa hati..
Namun semakin diteliti..
Semakin sayup kedengaran...
Semakin jauh derap langkahnya..
adakah akan hilang selamanya pabila terjaga dari mimpi..?
*****
Mati atau hidup..kedua nya terasa sama saja bagi Majnun setelah Laila dibawa pergi dengan senyap oleh orang tuanya ke daerah lain. Setiap hari dia berjalan ke sana kemari bertanya andai sesiapa tahu di mana Laila. Ada yang mentertawakan dia dan ada juga yang mencercanya. Tiada siapa percaya akan wujudnya cinta sekukuh cinta Majnun pada Laila.

Setelah menempuh pelbagai kesusahan, Majnun akhirnya tiba di bandar di mana Laila berada. Berehatlah dia di sebuah masjid usang. Berita Majnun sampai ke telinga Laila yang juga sama merindui Majnun dengan seluruh hatinya. Ingin saja dia berlari mendapatkan Majnun namun dia tak terdaya kerana ada tali yang mengikatnya. Setiap hari di simpankannya sebahagian dari makanannya untuk dikirimkan buat Majnun.

Dugaan hidup belum berakhir lagi. Berita tentang Majnun segera tiba di telinga orang tua Laila. Mereka merancang untuk keluar dari bandar buat sementara waktu dengan harapan agar bila Majnun tidak menjumpai Lailanya di situ, dia akan kecewa dan pulang. Namun, sebelum bertolak, Laila sempat menyampaikan pesan pada Majnun agar menunggu dia di Gurun Sahara.

Sewaktu rombongan mereka berhenti berehat seketika, Laila keluar seketika dengan pelayan wanitanya untuk bertemu Majnun. Pertemuan dua kekasih dimana mereka tidak melihat betapa kurus dan azabnya keadaan masing masing tapi hanya merasa aliran cahaya cinta yang memenuhi setiap ruang dan rongga di tubuh. Cinta yang lahir dari pertemuan dua hati.

Majnun memegang tangan Laila dan meletakkan ianya ke dadanya seraya berkata dengan perlahan: Laila, jangan sesekali tinggalkan aku lagi.'

Jawab Laila dengan sayu.'Masanya belum tiba untuk kita bersama. Aku tidak boleh terlalu lama. Nanti orang orang ayahku pasti akan datang mencariku dan mereka akan membunuhmu, Majnun.'

Majnun dengan pantas menjawab: 'Aku tidak peduli apa akan terjadi. Engkaulah hidupku dan engkaulah nyawaku, Laila. Tinggallah bersamaku..dan jangan pergi lagi.

'Majnun tidak percaya pada Laila? Laila berjanji atas nama cinta kita yang Laila akan datang semula kesini. Percayalah Majnun. Aku bersumpah akan kembali padamu.'

Majnun melepaskan tangan Laila dengan perlahan: 'Tentu. Aku percaya padamu Laila.'
Sebaik saja Laila menghilang dengan pelayannya, Majnun yang telah lama tidak makan atau minum tiba tiba merasa letih yang amat sangat. Kakinya turut lemah, dan dia terjatuh kebelakang menimpa sebatang pokok. Disitulah dia bersandar tanpa mampu lagi bergerak. Hidup seumpama mati, bersandarkan atas satu harapan iaitu untuk melihat Laila sekali lagi.

Bagaikan malam sepi tiada berbintang..
Begitulah aku tanpa dirimu..
Bagaikan bunga bunga kering dan layu..
Begitulah hatiku tanpa dirimu..
Begitulah dalamnya cintaku untukmu..

No comments:

Post a Comment