Sunday 8 May 2011

Tentang Jodoh



Ukuran cantik atau tampan ini sentiasa berlainan pada setiap orang. Sebenarnya tiada manusia yang buruk, lantaran setiap daripada kita ini dicipta oleh Tuhan yang Maha Bijaksana. Mana mungkin ciptaan Tuhan itu tidak cantik, malah dalam Islam kecantikan bukan terletak pada wajah atau keturunan tetapi apa yang ada di dalam hati.
*****************************************
Kata orang: Andai susah bertemu jodoh, maknanya orang tidak nampak kita.
Tak nampak bukan bererti halimunan. Tapi tak nampak dari segi batin, dari segi hati.

Kata mereka lagi, cuba siasat di mana uri kamu ditanam. Orang dulu dulu percaya, uri anak perempuan seharusnya ditanam didepan rumah. Supaya diri halusnya senang dinampak orang, dan cepatlah dia di pinang. Sebaliknya uri orang lelaki sepatutnya ditanam dibelakang rumah supaya dirinya tidak terlalu menonjol lantas jadi rebutan anak dara. Kalau terasa diri malang, mungkin uri tersebut telah ditanam terlalu jauh. Benar atau tidak? Entahlah, sebab belum ada kajian tentang uri & lokasi ianya ditanam.

Tapi yang nyatanya, jodoh, pertemuan, perceraian, perpisahan semuanya urusan Tuhan. Kita sebagai manusia cuma berusaha. Kekadang masanya belum sampai untuk bertemu orang yang benar benar sesuai.

No comments:

Post a Comment