Wednesday 4 May 2011

Sehelai Sapu Tangan


Sehelai saputangan berbunga ungu muda..milik seorang gadis.
Apa istimewanya saputangan tu? Hmm.. pada aku ianya lambang sesuatu yang romantis. Zaman ini mana ada lagi orang seusia ku yang menggunakan saputangan. Semua orang lebih suka gunakan tisu kertas saja. Generasi 2010: Semuanya perlu segera. Pakai dan buang.

Gadis itu berjalan betul betul dihadapanku. Rambut panjangnya lurus berkilat hingga ke pinggang. Cantik..gadis seperti itu pasti tidak akan memandang padaku. Sewaktu dia mengeluarkan telefon bimbitnya dari tas tangan, sapu tangan berbunga ungu ini terjatuh ke atas jalan. Aku tunduk untuk mengutip saputangan tersebut dan seperti biasa nasib malang menyapa ku. Dua lelaki berbadan besar tidak perasan aku yang sedang menunduk dan terus saja melanggar aku hingga terjatuh. Dan pabila aku bangun dan berdiri semula, gadis tersebut sudah hilang dari pandangan.

Ah, aku pun tak tahu kenapa aku bawa benda ini balik bersama aku. Sesaat, aku berangan yang aku menghampiri gadis itu dan memulangkan sapu tangannya. Dan dia dengan wajah yang sangat gembira, berkali kali mengucapkan terima kasih sambil menggenggam tanganku..

Ah. hentikan bermimpi. Angan angan ini tak mungkin akan berlaku selagi hatiku masih berhenti berdenyut setiap kali aku membuka mulut. Perempuan manakah yang akan suka dengan seorang lelaki yang pendiam dan tidak tahu langsung berbual seperti aku? Kalau beginilah, nampak gayanya aku akan hanya keluar 'dating' dengan seorang perempuan bila umurku mencecah 100 tahun!

bersambung...

No comments:

Post a Comment