Sunday 24 April 2011

Pesanan Abang


Sewaktu bermenung di tepi tingkap, melayan rasa dan kenangan, abang memberi salam dan mengambil tempat duduk di sisi.  Kata abang. 'Jangan bersedih lagi ye adik. Kita kena pasrah dengan segala ketentuan Tuhan. Setiap yang hidup, pasti akan sampai masa untuk kembali pada Nya.

Saya bertanya : Abang, apa itu pasrah?
Kata abang : Pasrah itu penerimaan dan perjuangan
Saya masih keliru. Panjang penerangan abang, namun ianya tidak dapat hilangkan rawan di hati. Masa beredar..dan episod tersebut tertanam jauh di sudut paling dalam di ingatan.
         ***********

Semalam, saya lemas dalam kesedihan dan kemelut masalah. Perit dan jerih silih berganti. Namun saya memaksa diri untuk bangkit dan pesanan abang muncul semula di ingatan.

Perlahan lahan..saya mula faham apa itu pasrah.

Pasrah bukannya menangis semata tanpa berbuat apa.. Itu namanya mengalah..
Pasrah itu menerima apa jua musibah yang datang dengan hati yang tenang dan terbuka.
Pasrah bukan menyerah, apatah lagi menyalahkan takdir.
Pasrah itu percaya kepada Qada dan Qadar, sambil hati tetap bersyukur.
Pasrah itu teruskan usaha sambil sentiasa ingat yang kita manusia cuma merancang, tapi Allah yang menentukan.

Pesanan abang : Dalam kesedihan, jangan sesekali berputus asa. Terus berusaha. Kalau masih tak berjaya, buka kan minda dan ikhlaskan hati untuk terima kenyataan. Itu maksud sebenarnya pasrah...

Hari ini, walau mereka telah tiada..saya rasa amat bersyukur. Kerana saya masih ada kenangan, masih ada pesanan pesanan abang mengiringi saya dalam mencari erti sebuah kehidupan. Walau jauh di mata, namun sentiasa dekat di hati..

No comments:

Post a Comment