Saturday 23 April 2011

Bayu Yang Menyentuh


Kata orang, cinta itu mempunyai kekuatan untuk menukar istilah 'saya' dan 'awak' menjadi 'kita'. 
*****
Sejak pertama kali kami bertukar bicara, ada sesuatu yang halus mula bergetar di hati.
Bagai dua magnet yang berlainan kutub, hati terpanggil untuk menyapa dia tatkala terlihat dia ada di talian muka buka. Ingin. Sungguh-sungguh ingin. Namun terasa tidak berhak untuk mengganggu dirinya. Saya ingin bersembunyi, ingin menghilang.

Tuhan, apakah satu rasa ini? Apa yang ada di hati ini? Mungkin dalam suka, wujud rasa takut untuk mendengar apa jawapan yang bakal diucapkan oleh dia. Bagaimana jika dia menolak? Bagaimana pula jika dia menerima? Berat persoalan yang bermain di fikiran. Banyak yang harus di pertimbangkan. Ada hati-hati lain yang perlu dijaga.

Belum sempat saya melangkah jauh, dia lebih pantas menahan saya. Sambil tangannya masih menggenggam lengan saya, dia meluahkan segala yang tersirat di hati. Oh, ianya sama seperti apa yang saya rasakan. Bergetar bibir, bisu dan kelu. Ingin melonjak ke langit ketujuh. Tenanglah hati. Tenang. Ah, manakan boleh. Bibir ingin senyum dan terus senyum. Tiada jalan pulang.

No comments:

Post a Comment