Friday 15 April 2011

Cantik


Ditaman ini, dua hati bertemu walau bibir kelu untuk berkata. Sepasang merpati putih di atas dahan bercanda, mencuit rasa. Mata menjeling, saling mencuri pandang, si dara tersipu malu, terasa kekok dengan cinta yang mula bersemi di hati..
*****************************************
Dara :
Mengapa saya yang di pilih? Ramai lagi wanita lain di sini yang jauh lebih cantik dan lebih padan dengan awak berbanding diri saya.

Uda:
Awak..cantik itu sesuatu yang subjektif. Ada orang kata mata biru adalah mata tercantik di dunia. Ada orang pula suka pada yang empunya mata coklat serta berambut hitam panjang mencecah bahu. Ada yang minat pada yang berhidung mancung dan ada pula yang suka pada lesung pipit yang menghias wajah.

Cantik tu terpulang pada orang yang melihat. Bukan pada tuan punya diri.
Pada saya, cantik itu bukan hanya terletak pada mata. Cantik itu datang dari hati. Kalau wajah saja cantik, tapi percakapan dan tingkah laku tak sehaluan, maka cacatlah kecantikan itu pada mata yang memandang.

Cantik itu ialah bila wajah turut memaparkan keikhlasan hati. Bila mata melihat, jiwa menjadi tenang. Sejuk terasa di jiwa, ibarat hujan yang menimpa bumi selepas sebulan kemarau. Cantik itu lah yang ada pada awak. Cantik itulah yang saya perlukan untuk mendamaikan hati saya. Dan cantik itu tidak akan hilang di hati saya walau ditelan usia.
************
Sekali lagi saya terdiam dan tersenyum...

No comments:

Post a Comment