Monday 25 January 2010

Makan Makan


Sewaktu kecil dulu, disiplin membawa makna yang besar pada saya.

Contohnya, setiap hari jadual telah diatur : Pergi sekolah, makan, mengaji, buat kerja sekolah, kerja rumah dan tidur.
. Begitu juga dengan waktu makan. Semuanya teratur: sarapan pagi, Makan tengah hari, minum petang dan makan malam. Ikut cara orang putih. Ada 2 waktu utama yang wajib untuk semua berada di meja makan: makan tengah hari dan makan malam. Siapa lambat, baik siapkan alasan yang kukuh, kalau tak mahu di soal banyak. Makan malam selalunya memang lambat, pukul 8.30 malam selalunya sebab minum petang pada pukul 5.00pm buat semua orang belum cukup lapar lagi.

Makan apa waktu minum petang? Tak kisahlah apa. Tapi air mesti air teh. Sebab majoriti kami tak boleh sentuh kopi. Bukan percaya pada kata orang tua tua yang minum kopi, nanti kulit hitam. Tapi sebab allergik kat kopi. Pening kepala kalau minum lebih dari seteguk. Mungkin sebab kopi ada lebih banyak kafein dari teh. Nanti ter over excited. Entahlah.

Balik kepada soal makanan. Makan petang selalunya kuih muih yang digoreng panas panas (atau bahasa standard dia savoury): goreng pisang, goreng keledek, nangka, jemput jemput pisang, cekodok, kuih keria dan karipap. Pasti habis punya.

Tapi kalau karipap, kena tengok juga apa inti dia. Yang paling laku, sudah tentu, karipap sardin, pedas dan rangup. Yang kurang laku : karipap inti telur dan bawang. Waktu tu saya memang anti bawang kalau di hiris kasar ada dalam makanan. Sekarang ni, dah ok sikit. Boleh makan bawang, tapi kena tumbuk atau blend sampai halus (tak nampak bentuk bawang).

Kalau makanan manis, tak ramai yang gemar. Orang Muar lagi suka makan makanan pedas. Contoh makanan minum petang manis: bubur kacang, pengat pisang, bubur pulut hitam, kuih lapis, kuih serimuka, kuih ketayap, agar agar atau kalau mak ada banyak masa, dia akan buat kuih "puteri berendam" atau kek. Minum petang memang ada berbagai pilihan kuih, semua mak yang buat sendiri. Saya paling ingat teko teh berwarna biru dan set cawan dgn warna yang sama yang mak akan gunakan setiap waktu minum petang. Walau pun hanya kami adik beradik saja yang makan bersama, cawan mesti di hidang lengkap bersama piring. Siap dengan camca teh. Macam mana ye orang dulu2 boleh uruskan begitu banyak perkara dalam satu waktu serentak : multi tasking?

----------------------------------------------------------
P/S: Hari ni tak pergi kerja. Ambil cuti sehari. Penat dan nak start buat projek baru. Waktu petang tadi, tiba tiba teringat kat mak dan waktu minum petang. Sekarang minum petang, saya simple je. Makan biskut crackers, celup air teh panas. Sedap.. :)

No comments:

Post a Comment