Wednesday 2 October 2013

Asing

Gadis duduk terpaku sendirian di kedai makan. Tangannya masih menggenggam erat telefon bimbit. Mata masih memandang tulisan pada skrin. Pendek sahaja nota diterimanya namun cukup menangkap di hati. Jejaka tidak dapat datang, ada kerja menghalang. Minta ditangguh perjumpaan pada suatu masa yang belum boleh dirancang. Bukan sekali. Bukan dua kali. Malah sudah berkali-kali.
Mata Gadis berkaca. Hati Gadis cukup terluka. Namun apa yang boleh dikatakannya? Hendak dipaksa, siapalah Gadis. Jejaka bukan haknya. Hendak meminta-minta, takut akan dikata mengada-ngada. Itu bukan Gadis namanya. Sakit, perit ditelan dalam-dalam.
Tiba-tiba segelas teh suam diletakkan di hadapan Gadis. Gadis mengangkat wajah, pelik. Bibirnya bergetar, masih mencuba melawan perasaan. Cuba mengatakan yang dia tidak meminta air tersebut. Hasrat Gadis terhenti. Wajah makcik tua pemilik kedai makan tersenyum lembut memandangnya. "Tak apa, anak. Ini makcik ikhlas belanja. Anak tenangkanlah diri." ujar makcik tersebut. 
Aneh bukan? Seorang makcik yang sebetulnya seorang asing tanpa sebarang ikatan pertalian mampu berasa simpati dan empati pada seorang Gadis. Makcik tersebut mampu berasa kasihan walau dia tidak mungkin faham apa pergolakan yang terjadi. 
Namun kenapa tidak Jejaka? Tidakkah dia punyai sebaris ehsan pada Gadis yang kononnya lebih dekat dan sentiasa berada di hatinya serta telah dikenali hati budinya?
Sakit. Butir-butir mutiara terus mengalir deras. 
"There are times when strangers are like family... and family are like strangers." 

No comments:

Post a Comment