Friday 27 September 2013

Menilai Budi


Satu ketika dulu, ketika saya masih kecil, ayah pernah berkata:

Lebih baik percaya dengan kebaikan seseorang dari meragui perbuatannya.
Manusia tidak dilahirkan semulajadi dengan hati yang baik. Semasa lahir, kita hanya tahu lapar, dahaga dan keinginan untuk kebendaan serta pentingkan diri sendiri.

Tapi ayah juga ada berkata:
Kebaikan adalah sesuatu yang mengalir dalam tubuh seseorang. Tapi banyak atau sikit kebaikan yang ada itu terpulang kepada setiap individu untuk membentuknya. Sebab itulah tahap kebaikan individu itu berbeza.

Tapi berbeza dengan dia. Katanya:
Kita tak boleh percaya pada sesiapa pun dalam dunia ini. Anggap saja semua orang itu jahat kecuali bila orang itu telah buktikan kebaikannya pada kita. Tiada siapa akan memberi bantuan dengan percuma. Bila orang yang tidak dikenali berbuat baik pada kita, pasti ada 'udang sebalik batu'.

Saya terdiam. Adakah saya juga patut mempersoalkan kenapa saya dipilih..? Dan adakah saya masih lagi di uji sehingga kini.

Saya lebih suka memandang laut yang terbentang luas.. dari memikirkan motif seseorang.

No comments:

Post a Comment