Friday 23 December 2011

Kesilapan




Tuai padi antara masak
Esok jangan layu layuan
Intai kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan...

Kata dia sambil tersenyum:
Semua orang ada membuat kesilapan. Kalau tak pernah buat silap, bukan manusia namanya. Mungkin juga orang tu 'alien'.

Tapi ada satu yang tak semua orang boleh lakukan. Iaitu, belajar dari kesilapan semalam dan cuba memperbetulkan keadaan. Tidak mengulangi kesilapan yang sama semula. Tak ada gunanya menyalahkan diri dengan memikirkan hari semalam.

Lupakan lah kisah semalam. Jadikan semuanya sebagai satu 'turning point', permulaan baru untuk berubah. Bukan dengan salahkan diri sendiri, bukan dengan salahkan orang lain, bukan dengan salahkan takdir, dan juga bukan dengan salahkan Tuhan.

******
Awan hitam bergerak menutupi langit biru. Tak lama lagi pasti hujan akan turun. Seperti semalam, ianya pasti lebat. Langit akan gelap seperti malam..dan manusia di sana sini akan terkejar kejar mencari tempat berlindung.

Perlahan lahan hati mula terbuka semula. Dia mengajar saya memahami erti kehidupan. Adakalanya perkara yang paling susah bukannya memaafkan kesilapan orang lain. Tapi yang paling susah ialah cuba untuk memaafkan diri sendiri. Kadang kadang kita terlalu menghukum diri kita, hingga kita lupa untuk mensyukuri nikmat Tuhan.

Sesungguhnya masih ada jalan pulang. Dan kasih sayang Allah itu setinggi langit dan seluas angkasa.. Pandangan beralih ke langit yang gelap.. mencari cari satu sinar yang hilang..

No comments:

Post a Comment